التخطي إلى المحتوى الرئيسي

الحكي لاجل العافي 5

قصة عايز اشاركها من وقتها بس مكنتش قادر..اخدوني في لحظة ولقيت نفسي على قائمة ترقب وصول ومطلوب أمنيا.. حطوني في غرفة حبس مؤقتة بدون مصادرة أي متعلقات لحين بيان وضعي من الأمن.. دخلت الحبس لقيت 22 شخص ما يين عليهم قرار ترحيل أو عودة او قبض، 20 شخص كانوا من منطقتنا وشخصين كانوا أجانب. أول سؤال يطرح عليا منهم بهزار: معاك كهربا؟ فهمت منهم الاوضة المؤقتة بدون فيش كهرباء وكلهم معاهم هواتف خالية من الشحن بقالهم 3-4 ايام مش عارفين يتواصلوا مع أهاليهم نهائي.. بعد ما استوعبت اللي بيحصلي والسياق هديت حالي وقررت اشغل نفسي واساعدهم.. بهدوء شديد قعدت في الزاوية طلبت منهم يتكلموا عادي محدش يسألني اي حاجة وادوني شوية وقت كل حد هيقدر يكلم اهله للطمأنينة كل حد يخلي المكالمة في حدود دقيقتين وعرفوني بس لو ضابط جي.. كان معايا شنطتي معدات وألعاب تقنية.. عملت hub كهرباء اشحن 4 موبايلات في المرة وعملت شبكة إنترنت واي فاي جوا الحبس وكل شخص فعلا كلم أهله وعياله ودخل على النت شوية.. كان في سعادة وابتهاج ممزوجين بدموع لدقائق مع سماع صوت الأهالي.. بعدين الأمن اخدني وحطني حبس انفرادي.. في وقتها حسيت بانشكاح وقوة اني قدرت اساعد ناس يطمئنوا وقلوبهم ترتاح شوية وكنت متأكد من جوايا الأمن خايف مني.. واحد في الحبس سألني بمحبة وهما بيطلعوني هو انت بتشتغل ايه يا رامي.. قولتله بهزار انا بشتغل انترنت وربنا يحمينا من الأشرار.. الضابط لما اخد الراوتر كان ملفوف في الورقة دي.

* الحكي لاجل التعافي * محدش يسألني زيادة *





المشاركات الشائعة من هذه المدونة

هل تعلم: الفرق بين واتساب وماسنجر من حيث الحماية والخصوصية والاسترجاع والملكية

اهلا بيكم في حلقة جديدة من حماية سمارت عالواقف.. أوقات كتير بنحاول نقارن ما بين تطبيقات مختلفة عشان نعرف نستعمل انه تطبيق في أي موقف ومع أنه ناس سواء شغل او اصحاب او عائلة إلى اخره. المرة دي هنختار واتساب وماسنجر ونوضح ببساطة الفرق من حيث: حماية حسابك - استرجاع حسابك - خصوصية المحادثات والمكالمات - ملكية بياناتك. الحلقة: View this post on Instagram A post shared by Ramy Raoof رامي رؤوف (@ramycarmella)  حلقات سابقة مرتبطة بالموضوع: *  حلقة 7 | كيفية اختراق مستخدمي واتساب وطرق الحماية . *  حلقة 4 | حماية فيسبوك 6 خطوات في السريع .

رحلتي في التعافي على مدار ٤ سنين

مفيش اي حد حقيقي هيساعدك غير نفسك.. صدقني مهما كان القاع مظلم وحاسس الحياة متهالكة احضن نفسك طمن نفسك وامسك ايدك خطوات صغيرة. ده عبارة عن مجموعة صور كل واحد بيحكي رحلتي في التعافي والصحة النفسية والبدنية على مدار اخر ٤ سنين عملت فيهم ٣ عمليات جراحية منهم اثنين في رجلي اليمين كان جالي كذا تمزق في الغضروف، واستئصال الزايدة لانها كانت على وشك تعمل بووم. كنت بعارف جامد مع الاكتئاب والتروما، وحالتي النفسية كانت متهالكة تماما ومعاها جسمي وروحي... [قضيت فترات بصلح جسمي] وزني وصل ١٢٥ كيلو على مشاكل غضروف وصدرية وكوليسترول، كنت دبدوب بكرش ثري دي بسند عليه الكيبورد والشاي. المهم، بدأت رحلتي في التعافي خطوات صغيرة، تكريس كل وقتي في تحسين وتطوير حالتي النفسية والبدنية ومعاها الروحانية.. مزيج من الرسم، والتليون، والرقص، والطبلة، والملاكمة، وتاي تشي، وسكاي دايفينج انا فتحت باب الطيارة ونطيت كذا مرة، وسباحة، وركوب عجل يوميا، وجري، وتسلق..  بس حقيقي من كل التجارب دي اكتر حاجة دخلت فيها بقوة ومزاج هي رياضة الكاليسثنكس، واهم حاجة عملتها اني اخدت التعافي بدوام كامل واقصى التزام اقدر عليه. مكنش ...